lørdag 30. november 2013

Grad av integrering

Hva er integrering og i hvilken grad skal integrering komme til anvending? Wikipedia sier at Sosial integrering omfatter ordninger forinnvandrere og andre som skal sosialiseresinn i samfunnet. Integrering er nødvendig for å skape tilhørighet, koherens, slik at samfunnet fungerer som en samlet enhet. 
Mange ord som brukes i definisjonen kan selv ha forskjellige definisjoner og ord som koherens og sosialisering kan oppfattes på forskjellige måter. Dette tyder stor kompleksitet i selve persepsjon av integrering. 
Jeg selv mener at integreringsgrad har maksimalt verdi, som er igjen avhengig av flere parametre. Disse vil være blant annet kulturforskjeller og forskjeller i samfunnets utviklinger. Jeg er ikke helt klar på hvordan de forskjellige avhengighetene beregnes men det kommer neppe som en overraskelse at det er lettere for en svenske å finne sin plass i Norsk samfunn enn en italiener. 
Så for meg handler ikke integrering om å lære seg å gå på ski og synge " kanskje kommer kongen" av full hals mens jeg dytter i meg kvikklunsj i minus 20 grader. Det er heller å få være en nyttig bidragsyter i samfunnet. Jeg snakker nå om ytterpunktene og det er mye i mellom. Er det i det helt tatt mulig å verken definere eller oppnå full integrering? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar